Wat anderen erover zeggen

First Art Fair Amsterdam

24 t/m 27 maart 2022

(verlopen)

Deze portretserie was te zien op de First Art Fair in Amsterdam.  

Van 24 t/m 27 maart 2022 zijn deze portretten te zien geweest in mijn stand nr. 11 op de First Art Fair in Amsterdam. 

Lees hier hoe ik ze gemaakt heb.  

“Bliss”

2022 Mixed Media

Ze is de jongste van deze serie, maar zeker niet de minste. Haar jeugdigheid vind je o.a. terug in de zachte (gebroken) witte tinten en de veer in de achtergrond. Haar blik wil je iets vertellen, maar wat?

Het is een fris modern luxe realistisch portret geworden.

Wat je er allemaal in terugvindt:

De achtergrond is een abstracte omgeving met belijning aan de linkerkant voor de balans in de compositie.

Het onderste gedeelte is een craquelure, waarachter ze zich een beetje schuilhoudt.

De haren zijn met potlood en fineliner uitgetekend in kleine vlakjes, die een mini-cracquelure of een haarnetje suggereren.

Het oorstuk is gemaakt van pastelkrijt op papier.

De bloemen zijn gemaakt van aquarelverf op papier .

De pareltjes op de veer zijn versterkt door epoxydruppels, waardoor ze een 3D-effect krijgen.

Een groot deel is met epoxy bedekt, waarin bladgoud en pigmenten zijn verwerkt, voor een extra luxe effect.

Groetjes,

Monique Kroes

 “Bo”

2021 Mixed Media

Hier zie je een zeer vrouwelijk portret met bovenlichaam, bedekt met een kanten topje en blote schouder. Ze verleidt je met haar blik, om het hele schilderij te komen bekijken.

Wat je allemaal ziet:

De achtergrond is in warme bruintinten opgezet, op een abstracte ondergrond.

Het gezicht is geschilderd in acrylverf, waarbij ik de ogen rechtstreeks naar de kijker laat gaan.

Het topje is met witte fineliner en acrylverf gecombineerd.

De haren zijn van een gipsreliëf gemaakt.

De ondergrond rechts beneden is een gipsreliëf met patroon, met een realistisch erop geschilderde knoop en touw; gewoon omdat het kon.

De tape op de rand is er niet op geplakt, maar geschilderd.

Een en ander is wederom afgewerkt met epoxy (met pigmenten) en ingelegde papieren beschilderde bloemen, om haar vrouwelijkheid te versterken.

De pareltjes die erop geschilderd zijn, zijn nog apart afgewerkt met epoxydruppels, voor een extra 3D-effect.

Kom je kijken?

Groetjes,

Monique Kroes

 “Anna” 

 2020 Mixed Media

Dit is een portret van een jonge zelfverzekerde vrouw met halfbedekte schouder tegen een gouden achtergrond, vnl. in acrylverf geschilderd. Het is het eerste werk van de serie die je hier ziet. Zij heeft de aftrap voor mij gemaakt om grote portretten te maken, waarbij ik diverse stijlen en materialen combineer. Het was een briljant idee van mijn dochter om op deze wijze te gaan werken. Waarom? Omdat ik niet graag steeds hetzelfde doe. Op deze manier kan ik steeds nieuwe dingen uitproberen met de ultieme uitdaging er een samenhangend geheel van te maken.

Elke vak is gemaakt in een andere techniek met ander materiaal:

De haren bovenin: gipsreliëf met steentjes afgewerkt in acrylverf

De haren midden met oogstuk: pastelkrijt op papier

De haren rechts: gietverf en epoxy met pigmenten

Stukjes wang links: houtskool

Mond: acrylverf met losse toets

Schouder links: acrylverf

Schouder/hals midden: gietverf

Schouder rechts/midden: houtskool

Schouder rechts: gipsreliëf met steentjes, afgewerkt in acrylverf

De epoxy en gietlak over het geheel geeft het een extra dimensie met een onverwachte wending. De witte grillige lijnen laten het geheel op een collage lijken met opgeplakte stukken papier. 

“Elise”

 2020 Mixed Media

Hier zie je een portret van een jonge vrouw met blote schouder en hand; dit alles tegen een goud/gele achtergrond. Het is gemaakt in acrylverf, waarbij een stuk bladmuziek van het bekende muziekstuk “Für Elise” van Beethoven een leuke bijrol heeft, terwijl het in mijn eigen leven best een grote rol speelt. Zonder muziek zou het leven erg saai en grauw zijn..

Wat valt er te ontdekken:

De muziekstukken zijn volledig geschilderd (niet opgeplakt zoals in een collage)

De haren zijn samengesteld uit diverse materialen, zoals acrylverf, pigmenten, gipsreliëfs en met pastelkrijt getekende bloemen op papier.

Een en ander is afgewerkt met een laag licht gekleurde epoxy.

De grillige witte lijnen suggereren dat het opgeplakte stukken papier zijn, maar alles (m.u.v. van de bloemen) is met de hand geschilderd. 

“Iris”

2020 Mixed Media

Zij is een beetje verstopt achter haar half uitgewerkte hand; heeft ze nou een handschoen aan of is het gewoon een abstractie? Welke afkomst zou ze hebben en wat zou ze denken?

Wat je allemaal ontdekken kunt:

Het gezicht is in twee verschillende hoofdtinten gemaakt: blauw en huidtint, waarmee het gezicht ook twee verschillende identiteiten krijgt.

Het neus/mond/vingers-stuk is echter met houtskool getekend op papier en wijkt sterk af van de rest.

De hand is abstract verwerkt met de sgrafitto techniek (ingekrast).

In de warme achtergrond vind je diverse stukjes bladgoud (lijken op steentjes), als tegenhanger van het koude blauw, om het geheel in kleurbalans te houden.

De scheur in het doek is een echte scheur die optisch is gerepareerd.

Wederom is een en ander afgewerkt met epoxy.

Dit portret bestaat uit meerdere tegenstellingen.

Welke tegenstellingen kun jij ontdekken?

“Rose”

2021 Mixed Media

Een realistisch portret waarbij de roos een grote rol inneemt, maar de jonge vrouw zeker haar positie opeist. Wie speelt hier de hoofdrol? De hand is bewust transparant gehouden, zodat hij de compositie op de juiste wijze ondersteunt.

Wat zie je hier?

De haren zijn gedeeltelijk geschilderd met acrylverf en deels stoutmoedig overgoten met gekleurde lak.

Het gezicht aan de linkerkant is geschilderd met acrylverf.

Het gezicht heeft aan de rechterkant een ingezet oogstuk, gemaakt van pastelkrijt op papier.

De neus heeft een bescheiden cracquele ondergrond. Dit effect was voor mij een opstapje naar daarop volgende portretten, waarin ik craquelé veel meer dominantie heb gegeven. (bijv. “Tessa”, “Lisa” en “Bliss”)

De hand is transparant gehouden, alleen de schets is met oliepastel aangezet.

De roos is opgedikt met een reliëf van gips en beschilderd met schaduwen en lichtpartijen in roodtinten.

De grillige witte lijnen suggereren wederom een collage van opgeplakte onderdelen. Wat zou ze denken? 

“Tessa”

2021 Mixed Media

Deze zelfverzekerde vrouw kijkt je heel indringend en vastberaden aan; een beetje strijdlustig zelfs wel misschien. Waarschijnlijk wil ze sterker overkomen dan ze is, zoals zoveel mensen. Haar iets te grote hoofd op haar fragiele lichaam geeft dat contrast weer. De bleke (bijna paarse) huidtint is geïnspireerd op de klassieke schilderkunst, waarin je dit vaker ziet. Ik vind dat gek genoeg heel fascinerend.

Wat je hier kunt zien:

Ondergrond is gedeeltelijk voorzien van cracquele op een abstracte robuuste eerste ondergrond. Die eerste ondergrond zie je nog mooi terug in het borstgedeelte, wat extra diepte geeft aan het werk.

Het haar is gemaakt van een gipsreliëf met steentjes afgeschilderd in acrylverf.

Het gezicht en schouder zijn geschilderd in acrylverf.

Het mouwtje is getekend met houtskool.

Het oorstuk is van pastelkrijt op papier.

Een en ander is verzegeld met epoxy.

Dit portret heb ik gebruikt voor mijn logo.

“Lisa”

2021 Mixed Media

Een realistisch portret van een vrouw met schouder, die wat vertwijfeld en fragiel over komt. Waar twijfelt ze over?

Net als bij “Tessa” heb ik hier een lichte huidtint gebruikt, die ik zo mooi vind uit de klassieke schilderkunst.

Wat je op het doek ziet:

De ondergrond is abstract gehouden met warme tinten en een grove penseelstreek.

Het geheel is geschilderd op een cracquele ondergrond, waardoor de huid iets breekbaars heeft gekregen. Hiermee probeer ik de vertwijfeling en het fragiele van deze vrouw weer te geven.

De haren zijn in goudtinten met acrylverf op een abstracte manier uitgewerkt.

De bloemen in de haren zijn gemaakt van pastelkrijt op papier.

De grillige witte lijnen vormen mijn handelsmerk in deze serie portretten en suggereren een collage van opgeplakte stukken.

Het geheel is afgewerkt met epoxy voor een extra luxe decoratief effect. 

MODERNE GROTE MIXED MEDIA PORTRETTEN

MODERN ART PORTRAITS (MIXED MEDIA) 

CONTACT

De laatste jaren heb ik veel verschillende technieken aangeleerd en uitgeprobeerd. Tijdens de zgn. 'coronaperiode' heb ik minder teken- en schilderlessen kunnen geven en veel extra tijd gehad om mezelf door te ontwikkelen. De diverse stijlen en technieken wist ik daardoor tot een samenhangend geheel te bouwen in de vorm van een groot modern portret met een luxe uitstraling. 

In recent years I have learned and tried many different techniques. During the so-called 'corona period' I was able to give fewer drawing and painting lessons and had a lot of extra time to develop myself. I was able to build the various styles and techniques into a coherent whole in the form of a large modern portrait with a luxurious appearance. 

Modern Art Portraits (mixed media)

Een portret op groot formaat dat is opgebouwd uit een portret en abstracte toevoegingen, waarbij meerdere materialen en technieken gecombineerd worden. Als finishing touch voorzie ik deze portretten van een gedeelte hoogglans glasheldere epoxylaag als onderdeel van de compositie.

A large-format portrait made up of a portrait and abstract additions, combining multiple materials and techniques. As a finishing touch, I provide these portraits with a section of high gloss crystal clear raisin layer as part of the composition.